Benzin, dízel, hibrid vagy elektromos?

A járművek iránt érdeklődő rengeteg hírt és rémhírt hallhat az egyes hajtásláncokkal kapcsolatosan, és ez az a téma, amiről szinte mindenkinek van véleménye. Tényleg hamarosan betiltják a dízeleket? Az elektromos autó hajlamos kigyulladni? Már a benzinesekben is van – rettegett – kettőstömegű lendkerék? 2021-re jutott oda az autóipar, hogy valódi alternatívát kínálnak a legfrissebb, jövőbe mutató megoldások, de még egyáltalán nem áldozott le a hagyományos robbanómotornak sem. Mit érdemes tudni róluk?

Dízel

Sokáig a legnépszerűbb választás volt, aztán 2010-től meredeken esni kezdett a népszerűsége. Ellenzői szerint hangos, büdös, bonyolult és drágán javítható, ugyanakkor el kell ismerni, hogy remek nyomatékot lehet kihozni belőle nevetséges fogyasztás mellett. Városba nem igazán való, ilyenkor a részecskeszűrő rendszeresen eltömődik és más nyavalyák is előjöhetnek. Hosszútávú ingázásra, országokon átívelő utazáshoz továbbra is a legjobb alternatíva. Középtávon elképzelhető, hogy a régebbi, erősebben szennyező példányokat kitiltják a nagyvárosokból, de ezt már csak a legelvakultabb dízelhívők tartják elfogadhatatlannak.

Benzines

A régi, örökéletűnek gyártott, szívó benzinesek az új autókból mára szinte teljesen kihaltak, a szigorú környezetvédelmi normák miatt a vásárlóknak apró, túlhúzott turbómotorokkal kell beérniük. Az elektronika bonyolult és a turbó mellett mindegyikben már kettőstömegű lendkerék is van, vagyis hosszútávon az üzemeltetésük költségei magasabbak lesznek, mint a régebbi, szívó modellek esetében. Aki évente 20 ezer kilométernél kevesebbet megy, sokszor áll meg és indít újra, annak megfelelő lehet mindenes járműnek.

Klasszikus hibrid

A hagyományos, öntöltő hibridet a Toyota találta ki és lassan 25 éve tökéletesíti. A hatalmas népszerűsége nem véletlen, elképesztően megbízható, hosszúéletű és meglepően egyszerű a hajtáslánc, amely városban és különösen dugóban segít tisztán, elektromosan közlekedni úgy, hogy a fékenergiát visszatáplálva tölti az autó az akksit. Egyszerű és nagyszerű, 4 liter körül fogyaszt, de az autópálya nem az ő terepe.

Konnektoros hibrid

Ha a pénz nem számít, a plug-in hibrid jelenleg talán a legokosabb választás. Jellemzően 40-60 kilométer elektromos hatótávot tud, vagyis az átlagos napi városi használatot egy csepp benzin nélkül abszolválhatja. Hosszabb útra ott van benne a benzinmotor is, ilyenkor minimális kompromisszumok mellett kényelmes utazóautóként hozza-viszi a családot.

Elektromos

Városban szuper, azon kívül egyelőre gyötrelem az elektromos autó. A töltési sebesség még nem az igazi, a töltőhálózat esetleges, a hatótávot illető katalógusértékek általában köszönőviszonyban sincsenek a valósággal. Az is egyértelmű, hogy az elektromos autó környezetre gyakorolt hatása közel sem elenyésző. A villamosenergia valahonnan származik, és ha ez nem szél- hanem atom-, pláne szénerőműből származik, akkor máris csak a kibocsátás helye változott, mennyisége alig. Nem beszélve az akkumulátorok gyártási körülményeiről és az azokhoz szükséges lítium bányászatáról, ezek mind-mind komoly CO2 kibocsátással járnak, vagyis a biciklinél tisztább közlekedési módot az emberiség még mindig nem talált fel. Mindezzel együtt mára elég egyértelmű, hogy Európában 20 éven belül többségbe kerülnek a teljesen elektromos autók, érdemes hát megbarátkozni velük.

Kíváncsiak vagyunk, hogy Ti mit gondoltok a kérdésről? Egy jó öreg szívó dízel-Merci az igazi? Vagy inkább a 2 másodperc alatt 100-ra gyorsuló Tesla? A Prius-nál nincs jobb autó? Oszd meg velünk véleményed a kérdésről!

(Dr. Vékey Zoltán)

Véleményedet a forgacs.laura@noe.hu címre vagy Facebookon a komment szekcióban várjuk 2021. június 22-ig.

Támogatók

Széchenyi 2020

A projekt azonosító száma: EFOP-1.2.1-15-2016-00573