Lehet fenntartható is, ami szép – Interjú Vetlényi Alma divattervezővel

Vetlényi Alma divattervező fenntartható alapanyagokkal, szabászati hulladék nélkül dolgozik. Ruháit a játékosság, az elegancia és a nagyvonalú, rendhagyó formavilág teszi különlegessé. Alma 2016-ban robbant be a divat világába, de azóta már a legnagyobbak elismeréseit is bezsebelte, sőt 2019-ben a Forbes beválasztotta 30 sikeres magyar 30 alatt” listájára. Ismerkedjünk meg a fiatal tehetséggel!

Kivételesen szép neved van. Mi inspirálta a szüleidet a névadáskor?

A története is szép. Úgy alakult, hogy az orvosok úgy gondolták fiú leszek, így a szüleim nem igazán készültek lány névvel a születésemig. Fiút vártak, és elneveztek Jonatánnak. Ami érdekes, hogy mégsem ezért lettem Alma, habár köztudottan létezik egy olyan alma típus, aminek a neve jonatán. Mindenki meglepetésére lány érkezett, így pár perc alatt nevet kellett adni nekem. Édesapám előszeretettel ad fantázianevet a szeretteinek és édesanyámat akkoriban Almának becézte. Így esett a választás a szüleim szerelméből fakadó névre, ami az Alma.

Mi vonzott a divatszakma felé?

A vizuális művészetek állnak az érdeklődési köröm középpontjában. Édesapám festőművész, édesanyám pedig többek közt egyéni megrendelésekre készített ruhadarabokat már gyerekkoromban is. Ezáltal én is bevonódtam az alkotás örömébe, és az öltözködés is meghatározó szerepet játszott a mindennapjaimban, jó értelemben. Különleges darabokban jártunk a húgommal gyerekkorunk óta, eleinte a szüleinknek köszönhetően. Előszeretettel vásároltak olyan egyedi, nyugati márkáktól nekünk, amiket csak másodkézből lehetett beszerezni akkoriban itthon. Azt hiszem ez a szemléletmód vezetett oda, hogy az önkifejezést az öltözködésen keresztül tudom leginkább megvalósítani.

Mi jellemző az ’Alma Vetlényi’ márkára?

A márka az értékek megőrzéséről szól mai, modern világunkban. Fenntartható divatmárkaként a hulladékmentesség központi szerepet játszik a folyamatokban. Mindezt a különböző életkorú nőknek megfelelő időtálló design, etikusan előállított alapanyagok és hulladékgazdálkodás mentén megvalósuló gyártási folyamat jellemzi.

Hogyan merítesz inspirációt a családodból és az élményeidből?

Nagyon figyelek, talán így. Intenzív megfigyelő vagyok. Amit úgy érzek, akár vizuális, akár belső érzelmi élményről legyen szó, vagy éppen meghatározó pillanat, azt „elraktározom” olyan mélyen, hogy bármikor „elő tudjam szedni”, ha az alkotáshoz szükségem van erre a maradandó élményre, leírom, dokumentálom.

Nyári Családkongresszusunk témája a fenntarthatóság, ami közel áll a munkádhoz is. Miért tartod fontosnak a témát?

Az értékek megőrzése ugyanúgy jelent tudatos döntéseket, mint befelé fordulást, saját érzékenységünk felfedezését, elfogadását. A fenntarthatóság is arról szól, hogy megőrizzük értékeinket, amit mindenki a maga területén, saját képességeihez és lehetőségeihez mérten meg is tud tenni apró gyakorlati lépéseket, változtatásokat beültetve a mindennapjaiba. Családon belül pedig ennek a tudatos gondolkodásnak a beépítése a gyakorlatba, akár egy közös, izgalmas összekovácsoló cél is lehet.

Mit gondolsz a kultúra, az illem és a divat kapcsolatáról?

Úgy gondolom, hogy a divat a kultúra része, és kultúraformáló szerepet is betölt, illetve egymást formálja a kettő. Az illem, mint fogalom szerintem egyre inkább kopik a szótárunkból, ahogy az öltözködésben sem igazán van a hétköznapokban szabályrendszer, a protokolláris színteret leszámítva.

Mit üzennél a mai embereknek az öltözködést illetően?

Legyenek bátrabbak. Amikor felkelnek, azt vegyék fel, ami önmagukat tükrözi, és ne a külső elvárásoknak próbáljanak megfelelni. Szerintem, ha egyre bátrabban felvállaljuk a hétköznapokban a saját stílusunkat, akkor ezzel másokat is buzdíthatunk erre, így egy színesebb és őszintébb összkép alakulhat ki a társadalom tagjairól, ami úgy gondolom, hogy a hétköznapi hangulatunkat is pezsdíti, élénkíti.

Van külön üzeneted a fiatal korosztály számára is?

Ne a trendeket kövessék, hanem az önkifejezésre törekedjenek az öltözködés terén is. Könnyen beleesnek abba a hibába – a közösségi média platformok hatására is -, hogy másokhoz viszonyítva magukat elkezdenek egymáshoz hasonlóan öltözködni, azt vélve, hogy amit a társukon látnak, biztosan az a „menő”. Ezzel elveszíthetik saját stílusukat, így az ellenkezőjét érhetik el azzal, ami eredetileg motiválta őket a választásban.

www.almavetlenyi.com

Fotó: Albert Alianna

Smink: Liksay Csenge Gyopár

Modell: Lily_Visage Models Hungary / Lara_Eleven Models Budapest

 

Lódi Viktória

Támogatók

Széchenyi 2020

A projekt azonosító száma: EFOP-1.2.1-15-2016-00573